28 December 2017

KESAN BURUK AKIBAT MENGHISAP JARI



Seorang bayi dilahirkan dengan beberapa kemahiran semulajadi untuk meneruskan kelangsungan hidup selepas mereka keluar daripada rahim ibu.  Ini adalah termasuk kemahiran menghisap, sama ada menghisap susu atau menghisap jari. Sebelum mereka mencapai umur 6 bulan, kemahiran menghisap adalah sangat penting untuk memastikan mereka mendapat nutrien yang diperlukan untuk tumbesaran yang sihat melalui penyusuan. 





Dalam kebanyakan kes, sesetengah bayi mempunyai tabiat menghisap jari semasa mereka masih di dalam kandungan ibu lagi. Dan berkemungkinan selepas mereka dilahirkan, mereka masih mengamalkan tabiat ini sehingga mereka besar.




Bermula daripada umur 6 bulan ke atas, bayi sudah boleh memakan makanan lain selain minum susu. Ini membolehkan nutrien yang diperolehi daripada makanan seiring dengan keperluan pembesaran mereka. Hal ini adalah kerana sistem percernaan mereka telah bersedia untuk memproses makanan pepejal. Jadi, secara logiknya, kemahiran menghisap tidak begitu penting seperti sewaktu peringkat awal umur mereka. Pada peringkat sekarang kemahiran yang penting adalah bagaimana mereka menggigit, mengunyah dan menelan makanan. Tetapi bagi sesetengah bayi atau kanak-kanak, mereka masih meneruskan tabiat lama kerana lebih selesa dan berasa seronok apabila mereka mengisap puting, menghisap jari ataupun menggigit mainan. Jika tabiat ini diamalkan secara berterusan sehingga mereka besar, ini akan menjejaskan pembesaran tulang muka dan rahang, serta mempengaruhi susunan gigi. 


Mengapa kanak-kanak menghisap jari?

  • Pada mulanya, sucking reflex (refleks menghisap) digunakan untuk menyusu. Lama-kelamaan, kanak-kanak tersebut mula berasa seronok menghisap, lalu akan menghisap jarinya untuk mendapatkan keseronokan.

  • Tabiat menghisap jari mampu menenangkan dan membuatkan kanak-kanak berasa selamat, contohnya ketika terpisah daripada ibu bapa atau berada dalam suasana asing seperti di tadika.


  • Sepertimana sesetengah kanak-kanak tidak boleh tidur tanpa bantal busuk mereka, ada kanak-kanak yang tidak boleh tidur jika tidak menghisap jari/puting; tabiat menghisap jari dan memeluk bantal busuk menenangkan dan memudahkan mereka tidur.




Tetapi, jika tabiat ini diamalkan dengan berterusan sehingga gigi kekal mula tumbuh, maka ia akan mempengaruhi perkembangan tumbesaran kanak-kanak, terutama pada bahagian muka dan mulut. 


1. Semasa menghisap sesuatu di dalam mulut, sama ada jari ataupun puting, lidah akan berada dibahagian bawah objek yang dihisap. 

 


2. Pada kedudukan ini (lidah berada di rahang bawah),  bersama dengan objek yang dihisap (jari atau puting) akan menyebabkan pembesaran rahang menjadi tidak normal. Ia akan memberi tekanan yang tidak normal kepada tulang rahang yang sedang membesar. 

3. Rahang atas akan membesar ke hadapan dan menjadi sempit, menjadikan ia berbentuk seperti V. (pembesaran secara normal adalah rahang atas melebar ke kiri dan ke kanan; rahang berbentuk U) . Hal ini kerana tekanan daripada pipi tidak seimbang dengan tekanan daripada lidah.  Ini akan menyebabkan gigi depan atas akan terkedapan, atau disebut jongang. Manakala gigi bawah akan berkemungkinan jongang kedepan atau kebelakang. 


4. Bagi sesetengah kes, selain daripada masalah gigi jongang, berkemungkinan kanak-kanak terbabit akan ada masalah gigitan antara gigi atas dan bawah terbuka dan tidak bersentuhan (dikenali ‘open bite’).















Bagaimana cara untuk menghentikan tabiat ini?



1 Memberi galakan membina. Contohnya, puji anak anda apabila dia tidak menghisap jari berbanding memarahinya ketika dia menghisap jari. Anak anda akan lebih gembira dan lebih bermotivasi untuk berhenti.

2 Ganjaran seperti mainan, makanan kegemaran atau lawatan ke tempat kesukaannya seperti zoo sebagai hadiah untuk anak anda. Elakkan makanan bergula kerana ia hanya akan memburukkan keadaan.

3 Kanak-kanak yang lebih matang, contohnya yang berusia 6-7 tahun ke atas mungkin boleh memahami kesan-kesan buruk menghisap jari jika diterangkan. Oleh itu, mereka boleh dimotivasi dan diberi galakan untuk berhenti dengan sendiri. Jika mereka tidak mampu berhenti terus (cold turkey method), buat sasaran yang realistik mereka capai, contohnya tidak menghisap jari ketika menonton televisyen. Mereka mungkin akan berasa tidak selesa dalam proses berhenti. Oleh itu, anda harus memberi sokongan dan sentiasa berada di sisi mereka sehingga mereka berjaya.

4 Alat bantuan boleh digunakan untuk menghalang mereka menghisap jari seperti menyapu larutan yang pahit ke atas jari, membalut jari yang dihisap atau memakaikan sarung tangan semasa tidur.
                                                       




5 Oral appliance (alat oral) adalah alat logam berbentuk dawai kokot yang diletakkan di belakang gigi hadapan atas yang bertindak sebagai penghalang kanak-kanak tersebut meletakkan jari ke dalam mulut untuk dihisap. Perlu diingatkan bahawa alat ini selalunya berguna untuk kanak-kanak yang lebih dewasa atau remaja yang ingin berhenti tetapi tidak berjaya menggunakan cara-cara yang lain.


                      




Kesimpulannya, ibu bapa dan doktor gigi harus berkerjasama ke arah mengesan malocclusion (occlusion tidak normal) yang disebabkan oleh tabiat menghisap jari kronik, dan membuat keputusan untuk ‘campur tangan’ pada masa yang sesuai. Walaupun secara teori terdapat banyak cara untuk menghentikan tabiat ini, pada asasnya kita perlu mencari cara yang paling sesuai untuk anak anda ikuti dan seterusnya mencuba mengurangkan kesan buruk tabiat menghisap jari.

3 comments:

  1. Nice post, but I think The basic difference between orthodontics and a dentist is that he/she deals with different cases for example teeth, gum, nerves, and whereas orthodontics is a speciality within dentistry field that only focus on correcting bites, occlusion, and the straightness of teeth.

    Orthodontist in Chicago

    ReplyDelete
  2. Thank you for your articles that you have shared with us. Hopefully you can give the article a good benefit to us. Dental Clinic In Bhopal

    ReplyDelete
  3. The is a path to determine info, blames, or instincts, airy usually introduces an portion about a settle. This tenet composition innate envisions the books’ environss rolling as they contemplate her energy. Root Canal Treatment in Bhopal

    ReplyDelete